Juhlaseminaarin luentoesittelyt

08.10.2021

Scroll down for Saturday's english programme

Perjantai 12.11.2021

13.15-14.15 Jarmo Ahonen (Fysioterapeutti, tietokirjailija, Pilates-kouluttaja),

vierailijana Tero Saarinen (Taiteellinen johtaja, koreografi, tanssija)

Kuntoutuminen isosta vammasta: lonkan tekonivelleikkaus

Tämä ohjelman osio sisältää keskustelua kahden kokeneen ammattilaisen kesken. Teemana on tanssijan kuntoutuminen vakavasta vaivasta takaisin tanssikuntoon. Tero edustaa taiteilijan näkemystä ja Jarmo fysioterapian näkökulmaa aiheeseen. Keskustelun aikana selviää millainen kuntoutumisen polku voi olla, mitä tarvitaan siihen, että tanssijan luottamus omaan kehoon palaa ja liikkuminen tuntuu jälleen tutulta ja turvalliselta, ja miten tanssija voi kenties siirtää kokemuksensa esiintymiseen lavalla.


14.15-15.15 Tero Saarinen (taiteellinen johtaja, koreografi, tanssija), Mammu Rankanen (tanssitaiteilija ja taiteellisen tutkimuksen tohtoriopiskelija), Henna Kaikula (sirkustaiteilija, taiteellinen johtaja), Pirkko Ahjo (tanssinopettaja, tanssit. maist., koulutuspäällikkö)

Paneelikeskustelu: Uran kaari ja muuntuva ruumiillisuus


15:45-16:45 Henri Hänninen LitK, sirkustaiteilija, valmentaja, kouluttaja

Movement session: Tanssijan nykyaikainen liikkuvuusharjoittelu

Käytännön työpaja on suoraa jatkoa viimevuotiselle "venyttelystä nykypäivään"-luennolle. Työpajassa käsitellään oleellisimmat liikkuvuutta rajoittavat tekijät ja liikkuvuuden osa-alueet. Käymme läpi mitä yleisperiaatteita ja lainalaisuuksia tuloksekkaassa, tanssin kannalta oleellista suorituskykyä lisäävässä liikkuvuusharjoittelussa täytyy toteuttaa ja mitä se käytännössä tarkoittaa. Työpaja selkeyttää venyttelyn ja liikkuvuusharjoittelun käsitteistöä, laajentaa harjoitepankkia ja auttaa keksimään omia liikkuvuusharjoitteita tai muokkaamaan tutuista harjoitteista tuloksekkaampia.


17-17:45 Johanna Osmala (fysioterapeutti) ja Sara Saviola (tanssija)

Tanssijan työhön paluu raskauden jälkeen

Kansallisbaletissa pitkän uran tehnyt tanssija Sara Saviola tuo tässä keskustelussa esille omia kokemuksiaan raskauden aikaisesta harjoittelusta sekä työhön paluusta takaisin balettitanssijan vaativaan työhön. Fysioterapeutti Johanna Osmala tuo keskusteluun tutkimustietoa raskauden aikaisesta vatsalihasten erkaumasta ja lantionpohjan toiminnasta, joita hän on tutkinut erityisesti tanssijoilla. Puhujat ovat tehneet tiivistä yhteistyötä harjoittelun suunnittelun ja kuntoutuksen suhteen Saran molempien raskauksien aikana sekä niiden jälkeen.


17:45-18:45 Jari Karppinen fysioterapeutti, TtM, väitöskirjatutkija, kouluttaja

Fyysisesti aktiivisten naisten hormonitoiminnan tukeminen läpi elämän - Hyvinvointia yli vaihdevuosien

Vaihdevuodet ovat normaali osa jokaisen naisen elämänkaarta, tosin naiset kokevat ne hyvin eri tavoin. Julkisessa keskustelussa vaihdevuosia pidetään usein vain ohimenevänä kuumien aaltojen värittämänä ajanjaksona. Todellisuudessa vaihdevuosien aikana nainen käy läpi murrosiän kaltaisen hormonaalisen muutoksen, jonka jälkeen hänellä on nyky-yhteiskunnassa tyypillisesti vähintään kolmasosa elämää jäljellä! Luento keskittyy vaihdevuosien, naisen terveyden ja fyysisen aktiivisuuden väliseen yhteyteen erityisesti tuki- ja liikuntaelimistön, energia-aineenvaihdunnan ja verenkiertoelimistön näkökulmasta. Luennolla käsitellään myös, miksi liikkuvan naisen terve hormonitoiminta on tärkeää jo kauan ennen vaihdevuosia.


Saturday 13th of November


10-10:45 Nico Kolokythas MSc, ASCC, Ph.D. Strength and conditioning coach

Are performing artists athletes?

In this talk Nico Kolokythas will discuss the concept of the performing artists vs the performing artistic athlete and the common barriers that characterise a traditional artistic environment. The talk will also discuss the important role of physiology in performing arts. Nico will offer an insight in the developmental process of the young performing artist, present current epidemiological evidence, and a comparison with sports. The talk will also discuss how science and an evidence-based approach can create a better environment for the health of the performing artists but also their performance enhancement whilst respecting the artistic elements.

10:45-11:45 Vesa Kuparinen (Head Sports Physiotherapist of Finnish Olympic Committee/High Performance Unit) & Johanna Osmala (Senior Physiotherapist, Finnish National Ballet)

Return to Sport - Return to Dance

In this casual discussion, two physiotherapists from the top of sports and dance talk about return to training, performance, and competition after various injuries and conditions. They highlight a variety of protocols, cases, and hands-on experience with dancers and athletes. Discussion includes treatment recommendations for acute and overuse injuries, gradual return to training, and performance development during rehabilitation.


12:45-13:45  Elsa Urmston (MSc, PGCAP, FHEA, Dance Educator, Freelance Researcher at LCDS, PhD Education Candidate, Graduate School of Education, University of Exeter), Mikko Rinnevuori (M. Ed., headmaster, artist) & Atte Niittykangas (Physiotherapist):

Periodization in Performing Arts

"Being more patient, more consistent, more focussed in my dancing is something really precious that periodization has given me."

Developing performing arts curricula and pedagogies by applying multidimensional principles of periodization.

The focus of this talk is to explore how the principles of periodization have been applied to the development of the new undergraduate degree programme at London Contemporary Dance School, UK. Periodization describes systematic, phase-based planning processes that develop individuals' skills and work capacity to optimise performance at a particular point in time (Bompa and Buzzichelli, 2019). Periodization has been presented by dance scientists as a tool to tackle the demands of vocational dance education (Wyon, 2014). By focussing on progressive overload, sufficient rest and finding balance between volume and intensity in working towards a particular goal, it has been hypothesised that periodization presents a model for optimising dancers' peak performance (Wyon, 2010). As a result, periodization is increasingly integrated into vocational dance education as a planning tool. Yet, little is known about its implications for dance education, pedagogy, teaching and learning. In this session, I will share some of the research we have done that has informed our curriculum planning process, and consider what this might mean for the future of vocational dance education, teaching and learning.

Continuing on Elsa's presentation Atte and Henri will discuss practical applications of periodization that dance teachers, dance school management and dancers themselves can use.


14-15 Åsa N. Åström ( Dancer, Teacher) & Åsa Elowson (Dancer, Teacher, Physiotherapist):

Lecture & Movement Session: Dance for Health - Dance for Parkinson's Disease

Åsa and Åsa are certified Dance for PD® teachers and have been teaching Dance for Parkinson's since 2014 at Balettakademien in Stockholm. They have met different groups of people suffering from stroke, longtime pain, stress-syndromes and Parkinson's Disease. In this session you will get to know more about how to work in the field of Dance for Health and try it out. 


15:30-16:30 Paula Thesleff (M.Psych, MSc Sport & Health Sciences, Certified Sport Psychologist) & Suvi Honkanen (Dancer, Writer)

Psychological Safety and Body Image in Performing Arts

"An environment where mistakes and vulnerability are accepted nurtures artistry and creativity."

When people communicate, it can either foster or debilitate psychological safety. Psychological safety facilitates both well-being and performance. When a dancer feels being cared for and listened to - also when facing failure - he or she is free to break limits and succeed. How to make sure that the environment is psychologically safe for performing artists? What can we all do?

This lecture combines theory, practical tools and discussion from both sports and performing arts. Especially bodily issues are covered.


16:30-17:15 Mari Lahti, MSc Sports nutritionist & nutrition coach

Nutrition and Wellbeing for Performing Arts

The focus of this presentation is to go over the main nutritional considerations for dancers and circus artists in the context of not only physical but also mental wellbeing.

The presentation will cover topics such as energy availability and relative energy deficiency in sports (RED-S) in relation to performing arts. The presentation will also dive into the importance of adopting a proper meal schedule and sufficient carbohydrate intake, which are some of the most common downfalls of performing artists.

The presentation will also highlight the importance of food and nutrition as fuel for the creative mind. Food is not only fuel for physical performance and physical wellbeing but contributes also to our mental wellbeing and cognitive abilities. For performing arts the ability to concentrate and learn are almost as, or maybe even more, important than staying physically in shape.